January 31, 2009

AKU TERTEKAN!


Tertekan aku! Tertekan…...........
Aku sangat tertekan semalam!


Kenapa time orang nak pergi kerja time tu la pulak nak buat hal. Apa dorang ni takde buat planning ke nak hadapi situasi genting macam ni….. Buat lah perancangan supaya bila saat-saat genting macam ni berlaku, masalah dapat diselesaikan dengan segera.



Ini tidak! Lembab! Hangin aku satu badan!


Begini kisahnya…..


Semalam, tren yang aku selalu naik atau lebih tepat STAR buat hal! Cuba korang bayangkan aku naik tren dari stesen aliran Ampang pukul 7 pagi…..aku sampai di Stesen Masjid Jamek pukul 8.30 pagi! Dekat satu jam setengah! Padahal bukan jauh manapun….selalu dalam 15 minit dah sampai.


Tren tu berhenti di stesen Miharja kira-kira 20 minit. Lepas tu boleh pula dorang buat announcement suruh penumpang turun di stesen Chan Sow Lin untuk tukar tren.


Kat sini aku tunggu dekat sejam! Dah la tu…. Perut aku pulak buat hal. Betul la perut ni time macam ni pulak nak sakit. Aku bergegas mencari tandas. Terus aku tanya bro yang jaga pintu masuk bagi penumpang yang ada pas bulanan.


Aku: Bang kat sini ada toilet tak?

Bro: Sini takde toilet!


Jawapan bro tu sangat ringkas, padat dan agak kurang menyenangkan aku…. Nak tak nak jer dia jawab aku…. Pastu cepat2 dia palingkan muka dia..

Dia ingat aku bodoh ke? Memang la kat STAR takde tandas awam tapi setiap stesen STAR ada tandas untuk staff



KEDEKUT TANDAS!


Bukan aku nak bawa balik pun tandas dia! Nak pinjam kejap jer sebab perut aku teramat sakit… kalau tren tu tak buat hal dah lama aku buang air kat toilet office yang lebih bersifat kelas atasan daripada toilet kasta bawahan kat STAR tu!…


Makanya tak payalah aku mencemar duli tanya dia nak guna toilet! Geram aku macam bagos jer dia tu… kalau kau bagos takde la kerje tu…. Ha… da mula la aku ni…


Tapi aku tidak akan sama sekali mengaku kalah sebelum berjuang... lantas aku pergi ke bangunan JKR yang setentang dengan stesen tu…


Haaaaaaaaaaaaaa….. lega rasanya dapat melepaskan beban yang ku kendong ini. Kemudian cepat-cepat aku pergi balik kat stesen tu… Sampai jer kat situ………


My Goodness Gracious!


Tren tak sampai lagi….. I tell you…. Stesen tu dah tak tertampung manusia dah… penuh dan sesak… mcam air dalam gelas yang penuh… bila-bila jer boleh tumpah…


Maksud metafora aku itu ialah……. bila-bila masa sahaja penumpang boleh terhumban masuk dalam kawasan landasan kalau tercetus adegan tolak-menolak.


Aku pun beratur di barisan paling belakang. Pastu boleh pula dorang buat announcement yang tren ke Bandaraya bertukar platform. Hahahahaha…. jadinya aku yang belakang ni sudah jadi yang paling depan. Orang belakang dah bising-bising.


Rezeki jangan ditolak….takkan la aku nak pergi beratur kat belakang balik sambil berkata, You guys deserve to stand here and I’m not…. Give me a way… Let me stand in the place that belongs to me…” Itu giler meroyan namanya.


Kali ni aku tersepit di celah-celah manusia. Sampai stesen Masjid Jamek…pintu tren pun terbuka. Apa lagi macam empangan pecah la. Semua terkeluar dalam keadaan bertolak-tolakan.

Aku ni pula terpijak la sandal sorang kakak ni.


Aku: Maaf Kak saya tak sengaja

(Dia buat bodoh jer…aku ingat dia tak dengar).


Aku: Maaf Kak.......

(Aku cakap lagi sekali….then korang tahu dia jeling aku…mesti dia sumpah seranah aku dalam hati dia… ala aku bukan sengaja pun nk pijak sandal dia… ada ke orang suka-suka nak pijak sandal orang lain….mari-mari pijak sandal….mari kawan-kawan kita pijak sandal… ada ke? Ada ke? Takde kan…..)


Bukan lah niat aku nak suruh dia cakap… Takpe akak maafkan adik…akak tahu adik tak sengaja… “


Bukan seperti itu yang aku mahukan….Cuma janganlah jeling aku…..bukan sengaja pun nak pijak sandal dia. Nama pun tak sengaja.


Kemudian aku cepat-cepat naik Putra LRT. Akhirnya tepat pukul 9 pagi aku sampai di tempat kerja.


Cissssssssss! aku terlambat. Korang tahu tak aku ni tak pernah masuk lambat. Kiranya disebabkan gangguan perkhidmatan STAR aku dah lambat setengah jam!

Minggu lepas masa hari Jumaat juga... PUTRA LRT buat hal! Minggu ni STAR pula….. Apa setiap hari Jumaat Hari Kerosakkan Tren Sedunia ke?


Kadang-kadang rasa malas nak pergi kerja bila berlaku perkara-perkara di luar jangkaan seperti ini. Perjalanan menuju kejayaan ni bukan senang…. Harap satu hari nanti tak perlu lah aku berhimpit-himpit dalam tren macam ni lagi….





Sekian.

21 comments:

  1. uit zul..
    aku pon tgu kt cempaka dkt 20min..
    n msuk kje lambat..
    seb bek bos aku xdtg..
    aku igt aku sorg je yg lambat,
    staff len pon lambat gak.
    tren benti smpi bandaraye , n dorg nek taxi g kje.
    kesian gile.
    yg kt chan sow lin,hang tuah n masjid jamek memg penuh
    ngan org la.
    tiang lrt tu penuh tgn nk pgg
    smpi tgn aku pon xde tmpt nk pgg dah.
    then die wt brek mengejut plak.
    gile.
    memg disaster gile.
    pijak sandal?
    tolak2 org?
    bese r.
    sume dah xsabar sgt.
    nek hangen gak r.

    ReplyDelete
  2. tu la dorang ni takde PR plan ker?
    Buat la Press conference ke ape ker... minta maaf..
    ni tidak senyap jerrr...

    ReplyDelete
  3. jkr tu la tmpt mak aku keje.
    hye mak!

    ReplyDelete
  4. Hahahahaha.....
    Tu la bile sampai JKR teringat plak mak kau kejer JKR....
    Hye Mak Ila....

    ReplyDelete
  5. huhu..
    funny la zul..
    but,one thing we hv in common..
    za slalu sket prut if train dtg lmbat..sumtime kne tgu nxt train plak coz 'business' lame sgt kt dlm toilet..hukhuk

    neway..gud luck ya zul>>

    ReplyDelete
  6. hahaha....mmg kelakar...di saat2 tu la nak saket prut...

    heh train mmg menyakitkan hati...yang last week time putra wat hal me stuck kat stesen melati 1/2jam. time tu kat dlm lrt yang mcm ikan sardin..huhu...sememangnya kenderaan awam adalah sengal...mari beramai2 kumpul duet bli kereta..haha

    ReplyDelete
  7. To hukuku...
    Hahahahaha....Za pun ada same problem...
    Kita serupa... Zul selalu terkejar-kejar ke office...
    Sebab dah tak tahan sgt...
    Tren plak suka wat hal.

    ReplyDelete
  8. to iezy....
    memang betul to iezy.....
    Kita kena tingkatkan usaha kumpul duit beli kereta...
    Mari kita guna kereta sambil sesakan lagi jalan raya....
    Lupa pulak....Hehehehe..
    Mr Jon ni sahut seruan kerajaan guna kenderaan awam..

    ReplyDelete
  9. klu naik tren pun smpi 1 jam lebih, naik beskal je r zul...

    ReplyDelete
  10. saya suka naik kereta api tanah melayu..
    dan saya terigin naik lagi evendo sampi 7jam..


    ~LiNNa~

    ReplyDelete
  11. kahkahkah,...
    kaksue xnk crta pasal tren..
    da common sgtt..
    nk crita pasal perut mr.jon..
    perut mr.jon tu memg slalu buat hal if sumthing happened..
    i can't forget it..
    hahahahahahahahahahahha/....

    ReplyDelete
  12. lain x jgn makan pedas2 yer. :)

    ReplyDelete
  13. To Aur....
    Naik beskal.....
    Hahahahahaha......
    kalau Malaysia ni macam London takper ar naik basikal...
    Jap g basikal hilang...
    orang curi buat jual besi....

    ReplyDelete
  14. Gosh!
    Cik Linna...
    Sya naik keretapi Tanah Melayu pegi Penang...
    9 JAM!
    Insaf tak nak naik KTMB lagi...
    Boleh patah tulang belulang!

    ReplyDelete
  15. To Misz Sue...
    Tu tabiat yang sukar diubah...
    Kalau apa2 berlaku mesti perut yang bertindak balas dulu.....

    ReplyDelete
  16. To Anonymous...
    SERIUS..... saya tak makan pedas pagi2....
    Saya tau itu salah satu punca sakit perut tu....

    ReplyDelete
  17. miss linna tu act jakun x pernah naik train.
    dln train rembat blanket org lain.

    ReplyDelete
  18. me too that day...
    tp i stuck chan sow lin x lama sgt...
    hehehehe...
    i stuck lama kat masjid jamek...
    nasib baik i sampai tempat kerja cun2 8.30am...
    fuhhh...
    nasib baik...
    now i x perlu risau masuk lambat...
    now i bole bangun kol 7am...
    tggu bus b4 kul 7.45am...
    by 8 i dah terpacak kat office...
    hehehe...

    ReplyDelete
  19. Adela....
    Kau patot bertindak!
    Jgn biarkan dia tarik blanket lagi...

    ReplyDelete
  20. To Nael
    Nasib you dah pindah...
    Senang sikit..
    Taklah tragis perjalanan u ke tempat kerja...

    ReplyDelete
  21. eh Adela..
    u know me ke...?
    Goddammit!

    ~Miss LiNNa~

    ReplyDelete