January 21, 2009

JANGAN TIRU AKSI INI!


Rakan-rakan sekalian…..

Pada kali ini aku akan menceritakan satu aksi yang korang tak patut ikut kalau korang menggunakan tren atau nama panjangnya keretapi. Memang berbahaya lah aksi ni!

Begini ceritanya…..

Aku ni memang seorang rakyat Malaysia yang prihatin kerana menyahut seruan kerajaan menggunakan pengangkutan awam. Justeru, aku menggunakan Sistem Transit Aliran Ringan (selepas ini akan ditulis sebagai STAR) dan PUTRA LRT untuk ke tempat aku menjalani latihan praktikal.

Sebelum ni…..masa aku belajar lagi memang aku menggunakan pengangkutan awam ni secara maksimum. Mana taknya pergi kuliah aku naik bas, balik kuliah pun naik bas.

Kalau aku pulang ke kampung aku mesti menggunakan bas dan turun di KL Sentral lalu menaiki PUTRA LRT transit di Majid Jamek dan bertukar menggunakan STAR (aku menggunakan perkataan kampung untuk merujuk kepada rumah ibubapaku di KL, mana aci… kawan2 aku selalu ckp nak balik kampung… ye la rumah keluarga dorang jauh sampai ke Pahang, la Johor la….. aku pun nak guna juga perkataan kampung walaupun aku tinggal di Bandaraya Kuala Lumpur).

Kadang-kadang kalau malas nak berasak-asak dalam bas aku menggunakan perkhidmatan teksi untuk ke KTMB dan turun di KL Sentral terus ke PUTRA LRT dan akhirnya servis bertukar tangan ke STAR. Setelah itu, sampai lah aku di rumah. Memang meletihkan tapi aku bangga kerana berjaya menyahut seruan kerajaan.

Kawan2…. Ingat! Jangan ditanya apa sumbangan negara terhadap kita tapi tanyalah pada diri sendiri apa sumbangan kita kepada negara (aku dah cakap aku memang patriotik orangnya).

Baiklah yang diatas tadi hanya mukadimah sahaja. Aku kan suka melalut…………

Korang faham-fahamlah, kalau menggunakan tren pada waktu puncak terutama orang pergi kerja dengan balik kerja… kan sesak. Ada la pulak sorang minah ni suka benar Tak Nak Memegang/Berpaut pada tiang besi atau pemegang yang telah disediakan di dalam tren tersebut.

Dah dua tiga kali aku perhatikan minah ni. Lepas tu, bila tren tu bergerak dia pun mula lah terhoyong-hayang ke kiri dan ke kanan ke depan dan ke belakang. Mungkin dia rasa…………..

Tubuhnya yang meliuk-lentuk itu ibarat lalang ditiup angin laut selatan, lalu berterbanganlah debunga lalang itu ke langit menghasilkan panorama alam yang mengasyikkan’ ‘Kala itu bunga-bunga cinta pun mula berputik’
(aku dah mula bersastera dah ni)

Hakikatnya…. HAMPEH!!!!! Aku rasa pelik… tak faham aku... tak faham betul! Apasal dia tak nak pegang pemegang tu. Dia ingat dia Xena The Warrior Princes ke? Boleh buat aksi gimnastik dan kalau jatuh boleh bangun sambil melompat ke udara.

Tahu tak disebabkan dia berapa orang terhumban ke depan bila tren tu berhenti. Tolonglah jangan membahayakan orang lain!

Termasuklah aku ni yang kena pulak tahan dia menggunakan tanganku yang ‘suci’ ini supaya dia tak terjatuh (jangan salah faham ye... suci bermaksud….bukankah tidak elok aku memegang perempuan yang bukan muhrimku...Ceh...Ceh... tiba-tiba aku terbayangkan watak Fahri dalam novel ayat-ayat cinta... Korang rasalah ada ke insan macam Fahri tu lagi dalam dunia ni?).

Dari satu sudut, tindakan aku itu kelihatan ‘gentlemen’ tapi dari satu sudut yang lain pula dia membahayakan orang lain. Dah lah tu… kasut tumit tinggi dia bukan main tinggi lagi. Jap lagi patah kasut dia…. Kan dia juga yang susah.

Baiklah….
Pengajarannya, kita hendaklah memikirkan baik-buruk setiap tindak-tanduk kita itu. Jangan disebabkan kita orang lain merasa ‘sakitnya’.

Renung-renungkan dan selamat beramal….
(Aku sangat suka tagline ustaz ni…. suaranya akan berkumandang di udara setiap kali masuk waktu solat di radio Hot.fm…)

Tapi kalau korang nak buat juga aksi merbahaya macam ni…

Lu Pikirlah Sendiri!
(pinjam ayat Bang Bil jap….)




13 comments:

  1. hey u babe...
    why layout u mcm ni...
    i suke yg the 1st 1 tu la...
    look nicest than this one...
    ni nampak etnik sgt...
    then the color not so cheerful...
    hehehe...

    ReplyDelete
  2. Masih under construction ni. Nanti I ubah.

    ReplyDelete
  3. hahaha,,,
    klakar2 penceritaan abg zul kite nie...
    tubuh meliuk lentuk ibarat lalang ditiup angin laut selatan nihhhhhhhhh...
    part tu sue xtahan berdekah...
    erm, tulah, certain people diorg igt diorg da bgus..tp realiti nye x..then nyusahkan org lain...if nyusahkan diri sendri jerk xpe..

    p/s: kpd sekalian kaum hawa, if naik train tu xyah la pkai kasut tumit tinggi, lain la klu u all tu bwk kenderaan sdiri...hahaha...

    ReplyDelete
  4. Betul Sue.....
    Hangin satu badan tgk dia....
    Tak salah nk pakai kasut tinggi tapi simpan dalam beg kertas pastu sampai tempat kerja pakai la... mcm Miss Iezy dgn Miss D selalu buat

    ReplyDelete
  5. ic, i no..dayang eh?..
    ermm..lupe lak..tulah,ape la cite die kt sane...

    ReplyDelete
  6. hey u...
    sgt!!!
    myahut seruan kerajaan konon...
    hahahahaha...

    ReplyDelete
  7. MisZ SuE...
    U absolutely right!
    Tahu pun D stand for sape....

    ReplyDelete
  8. Nael....
    Nang serius... I sahut seruan kerajaan.
    U pun sama kan...
    Kalau tak... takkan la sampai lima kali transit... hahahaha....

    ReplyDelete
  9. hahaha....me pun go through the same thing...tapi me tak pgg because terselit kat tetgh cm ikan sardin..... u noe what...ade one day ni org buta yang menterjah masuk dlm train tu..gler hebat..pdhal dh takde ruang utk dia....lepas tu dia balik yg sakit tangan sbb terjah nak masuk train tu...huhu

    ReplyDelete
  10. Tu la pasal...
    As far as i concern... yang buat hal ni tak kira rupa dan bentuk..
    Ada tu pulak makcik2 yang main tolak2 dlm train...
    Sabarlah kan...
    Kalau dah full... tunggulah next train...

    ReplyDelete
  11. lps bace entry ko ni,aku bangga kejap dgn diri aku sbb menyahut seruan kerajaan.yayy!

    tp sbena nye bile crowded sgt dlm train or bus ke mmg xle nk capai handle.kne berpaut gak kat bdn or baju2 org sekeliling.tp dlm case ko ni, maybe ketir minah tu da berpeluh2 kot.den die malu nak pgg handle cuz bju kt bhgn ketir die basah lenjun.yucks!

    so better die stay cool je berdiri.dgn high heel segala sure la malu yg teramat bile ketir basah rupenye.chit!

    ReplyDelete
  12. hahahaahahhaha.....
    betul gak apa kau kata tu adela....
    tak terpikir lak aku...
    tu la lain kali kene pakai rexona...

    ReplyDelete