January 22, 2009

HATIKU BUNGKAM..................


“Eeeeehhhhhhhhhhhhh…. Tak reti sabar ke? Dah tahu penuh nak naik juga! Pantas bibirku menuturkan kata-kata yang ku kira agak kasar bunyinya”. Aku menjeling penumpang di sebelah ku tanpa memperdulikan apa pandangannya. Hatiku masih bungkam memikirkan tindakan kasarnya menolak aku sebentar tadi

(Best tak intro aku…. Best tak? Cerpen la konon-kononnya).

Kisahnya begini…..

Petang itu aku dalam perjalanan pulang dari pejabat tempat aku menjalani latihan praktikal. Biasalah…. Kalau petang mesti sesak bagai nak gila. Nasib aku ni kecil….jadi aku masih dapat memboloskan diri untuk masuk ke dalam tren.

(kalau sesak waktu pagi aku tak heran sgt…sbb aku masih menghidu bau-bauan yang menyenangkan tp kalau ptg…. Gosh! Bole pengsan aku especially kalau aku ddk dan org dpn aku tu berdiri sambil memegang holder dlm tren tu… jadinya ketiaknya menghadap muka aku … then…korang tau la… bau dia…perrrrghhhhhhh…maut! tp bkn semua hanya segelintir org shj.)


Haaaaaaaaa…………… aku menarik nafas lega! Dapat juga masuk. Dah tiga tren terlepas macam tu jer. Sampai di stesen Abdullah Hukum tren pun berhenti……

Gerabak tu memang dah penuh sangat dan tak boleh masuk lagi wahima seorang penumpang sekalipun. Ada sorang makcik (perkiraan aku dia ni dah 50 lebih) dan seorang pakcik (ku kira dlm lingkungan awl 40 an).

Korang nak tahu apa dorang buat?

Tanpa segan dan silunya dorang tolak aku dan aku pula secara tak langsung tertolak orang lain. Itu yang aku mengeluarkan kata-kata seperti di atas. Walaupun dorang tua dari aku tapi aku yakin dorang memang layak dapat kata-kata tersebut dari mulut aku. Dah la tu buat bodoh jer. Minta lah maaf sebab dah tolak orang.

Aku ceritakan hal ni pada mak aku, seraya mak aku berkata,

Tak baik bang…buat macam tu… dia bukan sengaja. Lagipun dorang tu orang tua…hormat sikit. Biasa lah tu nak balik cepat, anak-bini tunggu kat rumah. Ntah2 dorang ada hal penting.

Aku jawab balik,

Mana boleh! Sekarang ni bukan zaman orang muda jer nak hormat orang tua. Dorang yang tua pun kena hormat kita yang muda. Kalau dorang salah kita kena tegur!
(sian mak aku dpt anak mcm ni... tapi ari tu aku sgt emo)

Memang kalau mengikut adat dan tatasusila masyarakat Melayu, yang muda mesti hormat yang tua. Sama seperti apa yang dikatakan oleh mak aku. Tapi aku tetap tak puas hati!

Suka-suka jer dia tolak aku. Sampai punggung aku dah bersentuh dengan orang lain, mata pun dah bertentang mata dengan penumpang lain, hidung aku pun dah kempas kempis menahan nafas dek kerana terlalu sempit dan di tambah dengan haruman yang mekar ‘mewangi’ (I tell you the smell memang maut!).

Tengaharinya pula masa di pejabat……..

Waktu lunch masa tu…. Aku tunggu dua orang kakak ni cedok nasi hampir 15 minit. Dorang boleh borak pula pasal laki dorang depan tab nasi tu!

Aku ni dah la lapar…. Terpaksalah tunggu dorang habis berborak baru aku boleh ambil nasi. Rasa nak marah jer. Tapi aku pendamkan (tu yang petang aku hangin satu badan lalu melepaskan angin tersebut bila auntie and uncle tu tolak aku!)

Harapan aku agar korang semua janganlah buat perangai macam ni. Buruk sangat! Kita harus ada kesedaran sivik dan tanamkan sikap bertimbang rasa dalam diri masing-masing. Jangan pentingkan diri sendiri.


Sekian coretan buat kali ini,

8 comments:

  1. hehehe...
    betul2..seharusnye kite mghormati antara satu same lain tanpa mengira peringkat umur..

    p/s: terbau wangian yg amt mempersonakan dihrpkan menjadi kenangan yg paling indah ea..
    ahaKS..

    ReplyDelete
  2. Zul, itulah cabaran nak hidup dalam dunia ni... Bau yang tak wangi tu kita latih kepala otak kita yang bau tu adalah wangi so kurang tensionnya hehehe...

    ReplyDelete
  3. hahahahahahahahahaha...
    i nak mengajuk 1st paragraph u tu...
    "Best tak intro aku…. Best tak?"

    BEST!!!! (intonasi buas i selalu buat kat u & farid)...hope u bole imagine...

    ReplyDelete
  4. To MisZ SuE...
    Hahahahaha...takde maknanya sUE...
    Itulah kenangan terburuk dlm hidupku...

    ReplyDelete
  5. To Setia....
    Abang... saya ni bukan askar macam abang...
    Haahahahaha... kelakar la abang ni..
    Saya tak di latih sebegitu rupa...
    Saya ni jujur dan telus orangnya...
    Kalau busuk ia tetap busuk...

    ReplyDelete
  6. To Nael,
    Hahahahaha.... I dapat bayangkan..
    Takot la macam ni...

    ReplyDelete
  7. warga tua mmg camtu.sume budget betul je ape yg dorg bwat.bile bantah sket ckp kurang ajar lak.fening2.

    if aku jd ko da lame aku sound kakak cedok nasi tu.bongok x bertempat.hangin je!

    ReplyDelete
  8. aku memang nak sound cik adela... tapi pikir depan rezeki tak baik lak bertekak kan...paham2 sendiri la...

    ReplyDelete