January 20, 2009

AKU KEMBALI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Hi semua……. Di atas permintaan dan dorongan yang tak terhingga daripada rakan-rakan yang ku kasihi sekalian, aku kembali menulis di ruangan blog.

Hahahahahaha… Dah macam statement artis pulak “Di atas permintaan peminat, saya kembali dengan album baru bagi merancakkan lagi industri muzik tanah air”. Artis-artis kan suka buat statement macam tu! Padahal dorang menyanyi dapat duit kita yang meminati keluar duit.

Baiklah……….

Mari kita mulakan dengan sejarah aku menulis di blog, dahulunya aku menulis blog kerana dipaksa oleh Profesor aku ketika menuntut di universiti (korang bayangkan ada kepul2 asap keluar dari kepala aku dan dalam asap tu Profesor aku arahkan kitorang buat blog).

Katanya dengan nada tegas, “Ok class, I want each of you to set up a blog. You can write anything you want except sex, race and religion issues”.

Jadi aku mulalah menulis blog, isu yang aku buat semua serius. Kawan2 aku kata, blog aku terlalu serius lalu dorang menyarankan aku menulis blog yang lebih bercirikan peribadi.

PERIBADI! Aduss…….. Aku tak berapa berkenan la nak menulis blog yang berbaur peribadi ni. Nanti orang kata aku ni sibuk nak mengekspresikan diri atau dalam bahasa mudahnya syok sendiri. Ha! siapa nak jawab?

Kemudian kawan2 aku seramai 4 orang tu pun berkata, ala jangan la tulis lebih-lebih, sikit-sikit sudah. Sekadar berkongsi cerita dan pengalaman dan mana tau nanti boleh dijadikan pedoman. Sekali lagi kawan2 aku yang seramai 4 orang itu menambahkan tekanan kepada aku agar menulis cerita bersifat santai dan peribadi di blog (p/s: saje jer aku tak nak dedahkan nama2 kawan aku…hahaha… ala2 ruangan kring…kring… di pacaindera atau Cik Siti Jarum tak nak bagitau nama artis yang membuat onar).

Tapi aku diamkan saje lantak lah serius ke tak serius blog aku, yang penting markah (hahahaha… memang aku pentingkan markah sebab tu la penulisan aku berperwatakkan serius… last2 tak dapat A pun subjek tu padan muka aku!). Selepas tamat semester, blog yang Prof aku suruh tulis tu pun terbengkalai dah macam hidup segan mati tak mahu dah.

Blog ni kadang-kadang boleh buat orang gaduh tau!

Menerusi dunia cyber, di mana blog menjadi perantaranya, cerita peribadi orang dijaja ke saentero dunia dalam sekelip mata jer, sampai Rani Murkheje kat Mumbai boleh tau, Inul Darastita kat Jakarta tau, bahkan Yutaka Takanouchi kat Tokyo pun tahu.

Parah…. parah… kalau jaja cerita buruk orang ini. Oleh yang demikian kawan-kawanku sekalian, kita harus mengamalkan etika yang betul ketika menulis blog (serius aku tak tipu korang! aku belajar pasal etika berblogging ni masa kat U, siap kena present lagi).

Wah…wahhh… pandai betul aku berbicara, macam bagus jer! Ala…. yang sebenarnya, aku pun suka jugak gosip-gosip ni. Macam ni la, yang penting kita tau batas-batasnya dan tidak berlebih-lebih. Renungkan-renungkan dan selamat beramal….

Baiklah kita kembali semula,

Setelah berfikir semasak-masaknya, aku mengambil saranan kawan2 aku itu, lalu terhasilah blog ini. Aku tak nak bersikap negatif. Bak kata Sharifah Amani kepada Piere Andre dalam filem Cinta, “Awak tahu tak awak ni seorang yang negatif”.

Mengambil iktibar dari filem tersebut aku pun menjadi positif. Satu sahaja sebabnya iaitu aku ni suka menulis. Cerita dalam blog ni bukanlah peribadi sangat pun. Sekadar suka-suka, aku nak kongsi pengalaman aku dengan korang semua. Semoga korang terhibur dengan penulisan aku ini.

Baiklah kawan-kawanku sekalian,

Dengan lafaz Bismillahhirahmanirahim…… aku melancarkan pembukaan blog aku yang di beri nama MELALUT. Harapan aku agar semua pengunjung di blog ini meninggalkan secebis coretan buat aku agar dapatlah aku membetulkan mana yang khilaf, menambahkan mana yang patut dan mengurangkan mana yang perlu.

Wassalam

6 comments:

  1. helo babe....why so funny ur writing ha??? anyhoo, welcome back to the blogging world!!!!

    ReplyDelete
  2. hahaha..
    from ur first announcement, sue trus add ur id actually..da bce ur ist entry, da type da, tp bile nk click kt post jerk, ade teknikal problem...huuuaaaaaaaaa...geram giler..da la type pjg2..pastu kena wt keje lak dgn pegawai..
    in the end, smpi mlm x post apew2...hurmmm..
    neway, welcome back yea..

    ReplyDelete
  3. Hi Iezy.....

    Thanks cuz you're the first person leave comment here. I promise to post entry as always as I can.

    ReplyDelete
  4. Sue.....

    Lama tak lepak dgn Sue. Anyway Sue org pertama yang diberitahu mengenai penubuhan blog baru ini.Hahahahaha.....

    Memang banyak benda baru yang kita belajar kan?

    ReplyDelete
  5. hey u...
    i wonder la...
    sape 4 org kawan u yg paksa u tu???
    cakap kat i sikit...
    i sibuk2 nak tahu ni...
    mane tahu i kenal ke dieorg tu...
    hahahaha...
    sorry for being late to bace ur blog...
    life a bit hectic here...
    but nothing much to worry la...
    im still ok & fine...
    hahahaha...

    ReplyDelete
  6. Hahahahahah....

    Empat orang kawan tu....
    Tiga daripadanya sudah memberi komen di entry ini.

    ReplyDelete