February 22, 2009

ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU……


Setiap kali nak potong rambut mesti aku nak ajak mak aku yang aku panggil ibu. Dulu masa aku hingusan lagi…..aku potong rambut kat kedai mamak jer. Tapi kini setelah meningkat dewasa aku dah pandai demanding nak potong rambut kat salon amoi yang mak aku selalu pergi.


Kawan-kawan kita mesti buat perubahan dalam hidup kita yer… jangan berada di takuk lama.


Hahahahahaha….
Bukan apa aku ni kadang-kadang malu nak cakap kat amoi tu potong bagi pendek lagi ker….potongan yang dibuat tak cantik ker….


Tapi mak aku I tell you…… sambil duduk berpeluk tubuh di satu sudut di kedai amoi turelax jer dia arahkan-arahkan amoi tu. Aku sekadar buat eyes contact dari cermin mak aku dah tahu dah apa tindakan seterusnya yang dia patut buat.


Mak Aku: Amoi you kasi pendek lagi dia punya rambut sebelah atas.

Amoi: Kakak… nanti tak cantik ma… pendek sangat.

Mak Aku: Takpe ma… rambut dia cepat panjang. Ini hari potong ha…. Next week
sudah panjang.


Wakakakakakaka…………. Amoi tu ikut jer apa mak aku cakap. Gengster tak gangster la mak aku menidakkan kata orang yang pakar dalam hal ehwal rambut ni.


ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU…


Aku punya perangai kalau nak shopping baju….macam baju ofis ker…beg ofis ker… seluar jeans ker…. Mesti nak ajak mak aku.


KORANG TAU KENAPA?


Biasalah promoter kadang-kadang malas nak layan kita potong seluar kalau seluar tu tak fit dengan kita….takde orang jaga kat site tu atau dorang ni terhegeh-hegeh macam siput buat kerja. Aku ni jenis malas nak sound-sound orang.


Tapi silap besar la dorang kalau buat perangai macam tu time aku mak aku ada. Memang confirm kena sound tepek ngan mak aku nanti.


Hahahahahahaha….mak aku sangat hebat!


ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU……

Mak aku juga begitu confident masuk ke kedai yang memang tak mampu kita nak beli barangannya. Aku selalu halang.


Kata aku,

Eh…tak payah lah bu….kita bukan mampu pun nak beli…. Nanti dorang pandang kita semacam…dah lah kita ni selekeh jer….


Jawab mak aku dengan penuh keyakinan,

Apa nak malu masuk je lah…kita kan pelanggan….suka hati la nak masuk…. Kita tengok-tengok jer….Nak beli ke tak nak beli ke kita punya suka la….dah keje dorang kena layan pelanggan….


Hahahahahaha….


ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU……


Lagi satu kalau orang block kereta atau motor yang aku bawa....dengan selambanya ibu tercinta ku sound orang tu.

“You lain kali parking elok-elok sikit….jangan block kereta orang.”


Kalau aku….aku diam jer…maki pun dalam hati…tetapi kalau mak aku….nahaslah orang itu….


Rasa secure sangat kalau keluar bersiar-siar dengan mak aku.


HAHAHAHAHAHA………… patutnya mak aku yang rasa secure jalan dengan aku…ini tidak terbalik.


ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU……


Adalah cakap-cakap belakang…. Kata aku ni anak ibu….duduk bawah ketiak ibu.


Dulu aku diam jer orang cakap macam tu…..sentap…makan dalam tau…pendam jer….Masa tu kecik lagi tak faham.


SEKARANG!

Aku tengah tunggu orang cakap macam tu….sebab aku dah berani nak sound balik.


Maklumlah aku bergaul dan berkawan dengan budak-budak Masscom yang terkenal dengan ke-puaka-an mulut mereka….secara tidak langsung kepuakaan itu turut tersampuk dalam diri ku ini…


Kalau dorang cakap macam tu lagi…. Aku nak sound macam ni….


Ehhhhhhhh…..suka hati la…ketiak mak aku bukan ketiak mak kau….aku nak duduk kerberdiri kerrtidor kerrrmain golf kerapa-apa je la aku nak buat bawah ketiak mak aku….Aku punya pasal lah….. Kau peduli apa!”


Hahahahahaha…..teringin nak cakap macam tu. Tapi bila aku tunggu takde pula orang nak sound aku macam tu lagi.


Tapi ingat kawan-kawan tak baik kalau kita sound orang tak tentu pasal. Mesti ada alasan yang kukuh kalau nak sound orang. Kalau nak sound pun cakap baik-baik.


Ini semua nilai-nilai murni yang diterapkan oleh mak aku selama dia mengasuh aku sedari aku kecil lagi. Mak aku selalu pesan jangan kurang ajar dengan orang tua. Tambahnya lagi, Setinggi mana ilmu yang kita ada kalau tak tahu hormat orang tiada gunanya.


ITU SEBABLAH AKU SAYANG MAK AKU……


Seorang ibu sangat melindungi anak mereka sehingga kadang-kadang mereka lupa yang kita sudah cukup dewasa untuk menjaga diri sendiri. Bukan tanggungjawab mereka lagi untuk melindungi kita tetapi tanggungjawab kita untuk melindungi mereka.



Motif entry aku kali ini adalah untuk menyedarkan diri ku dan kawan-kawanku sekalian bahawa kita masing-masing mempunyai seorang ibu dan ibu merupakan seorang wanita yang hebat. Sayangi dan hargailah mereka sebelum kita terlewat untuk melakukannya.



SESUNGGUHNYA SYURGA ITU DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU.




SEKIAN,

17 comments:

  1. mr.jon~
    n3 nie touching..
    tp still leh wat qema gelak..
    mmg match la nme blog ni melalut..
    BUT..melalut yg ade hala tuju..
    i like =)

    ReplyDelete
  2. hahahahaha...
    Mr Jon regards it as a compliment..
    Thanks...
    Sesunguhnya ibu tiada galang gantinya....

    ReplyDelete
  3. anak mak sgt...
    hahahahaha...
    same goes to me...
    time potong rambut mesti my mum akan ade ngan me skali...
    sukati die jer cakap ngan amoi tu...
    i dok diam jer...
    tp i suke die bg arahan kat amoi tu...
    amoi tu mesti potong ikut cakap my mum...
    then i suke style tu...
    hahahaha...
    jgn ingat mak i x ikut trend semasa tau..
    kakakaka..

    ReplyDelete
  4. Ye la my mum pun siap rebonding bagai walaupun bertudung...
    Rona-roni rambut....
    Hahahahahaha...
    Mak kita sangat confident kan...arahkan amoi tu...
    Ala you pun mummy little boy juga...

    ReplyDelete
  5. AMBOI 'memantat-mantat' kau nie jon eh...

    hahahh...

    Miss LiNNa~

    ReplyDelete
  6. yahhh...nak jugak die ckp I ni mummy lil boy...malu lah..pecah tembelang I...Ghee...

    kannnnn...mmg confiedent...mcm kite juga...kite mewarisi tahap confident dr mak kite lah kire kannn???

    hahahahaha...

    ReplyDelete
  7. Hahahahaha...ye lah..
    mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.

    ReplyDelete
  8. manja .hmmm cute ehhh!~`~~


    shasha~~~

    ReplyDelete
  9. huhuu...bestnye klu mak dekat ngan kitee...huhu...

    ReplyDelete
  10. Hi Erin....
    Why? Erin berjauhan dari ibu ye...
    Takpe Erin...walau jauh dimata tapi dekat dihati...

    ReplyDelete
  11. haha.
    oo dats y la ko slalu shopping ngan mak ko.

    tp if aku, aku yg teman kan mak aku pasal dlm aku ibarat mak ko la dalm case ni.

    so aku pun hebat gak.
    bakal mak terhebat!


    p/s: view my blog!

    ReplyDelete
  12. hahahahaa...bakal mak terhebat konon!
    Bukan kau phobia ngan budak2 ke?

    ReplyDelete
  13. Sayangi dan hargailah mereka sebelum kita terlewat untuk melakukannya.

    --ayat nie sue sgt setuju..u know y right?
    neway, sue sgt rapat dgn ibu skrg nie...so, xde ape yg salah dgn entry kali ni bile berkata pasal IBU...

    ReplyDelete
  14. gud..
    mak kita ada 1 jek..
    selagi dia ada, no use la nk malu2 spend time ngan dia..dia yg bwk kita masuk ke dunia. so, y dont skrg kita bwk dia tgk dunia...
    klu org kutuk mak aku, aku xbls ngan kata2. tapi aku bls ngan tapak kaki!


    -AURshavin-

    ReplyDelete
  15. to MisZ Sue,
    I know you faced a difficult time now...
    Hope your mum will get well soon...

    ReplyDelete
  16. Mak Aih....
    Ganasnya kau Aur... pakai tapak kaki terus...
    Anyway...as a "anak jantan" you deserve to do that....

    ReplyDelete